2012 m. spalio 18 d., ketvirtadienis

Evelina Dirmotaitė, II psichologijos kursas, "Antropologinis internetinių memų tyrimas"

Internetiniai memai. Kai kuriem kyla klausimas kas per velnias?”, kiti jų žino be galo daug. Visgi, net jei nesi girdėjęs šio termino, vis tiek esi susidūręs su bent vienu iš jų. Užtenka pagooglint”.  Interneto memus tiriantis Niujorko universiteto doktorantas P. Davisonas juos apibūdina, kaip elgesį, kopijuojamą tarp organizmų. Taigi, jie nėra vien juokingi paveikslėliai. Aišku, tokių ko gero daugiausia.
Ką pastebėjau juos tyrinėdama? Pirmiausia, labai gerai atsiskeidžia to paties P. Davisono teiginys, kad memai padeda nubrėžti ribas tarp socialinių grupių. Tai labai gerai matyti iš pirmų dviejų memų. Man kaip psichologijos studentei patiko pirmasis. Šis memas vadinas Psychology master rat” (1 pav.). Iš esmės tai žiurkė, kuri švaistosi psichologijos sąvokom į kiekvieną klausimą ar pastebėjimą. Antrasis memas (2 pav.) apibūdina sunkų būsimų biologų likimą. Abiejų šių memų yra nemažai variantų (tų pačių paveikslėlių su kitokiais užrašais). Kam tai turėtų būt juokingiausia?  Atsidavusiem psichologijos ir biologijos studentams. 

1 pav.                                                 2 pav.
Ką dar pastebime žvilgtelėjus į memus? Dauguma jų pašiepia vieną konkrečią savybę, ar socialinę grupę, taip perduodant savo pastebėjimus apie pasaulį ir žmones.  


3 pav.                                                 4 pav.
Trečiame  ir ketvirtame paveikslėliuose pavaizduotas memas vadinamas Paranoid Parrot”. Iš esmės visi paveikslėliai su šia papūga traukia per dantį vieną savybę – žmonių gebėjimą paprastoje situacijoje įžvelgti mirtiną pavojų ir perdėtą atsargumą. Kam tai galėtų būt juokingiausia? Galbūt tiems, kurie yra susidūrę su tokia situacija patys, ar yra pastebėję tokius žmones aplink. Ko gero panašiai yra ir su penktu bei  šeštu paveikslėliais. Šis personažas vadinasi Socially awkward penguin”. Jis tarytum pašiepia bei kartu išreiškia savotišką socialinių situacijų bijančio žmogaus mąstymą.  Taigi, pastebime, kad memais išreiškiamas požiūris į pasaulį, dalijamasi tokiais pastebėjimais su bendraminčiais.
5 pav.                                                 6 pav.
Kitas memus kuriančius ir juos mėgstančius skiriantis ar vienijantis faktorius – žinios bei domėjimosi sritis. Kad suprastum kai kuriuos juokelius, reikia turėti ir tam tikrų žinių. Tai puikiai atspindi McKayla is not impressed” memas. Jis atsirado, kai gimnastė McKayla Maroney, Londono olimpinėse žaidynėse laimėjusi sidabro medalį, per apdovanojimų ceremoniją nutaisė nepatenkintą veido išraišką (7 pav.), kuri ir buvo įamžinta. Ši sportininkės grimasa ir frazė not impressed” kuriam laikui tapo vos ne bendrinė, išreiškianti skeptišką požiūrį į kažką (8 ir 9 pav.). Be šios informacijos kartais gali būti sunku suprasti, ką daugumoje paveikslėlių veikia ši aiškiai įmontuota” mergaitė.

7 pav.

8 pav.                                                 9 pav.
Galiausiai, memo sukūrimą ir galimybę jį suprasti lemia kultūra, kurioje jis randasi. Pažvelgus į paveikslėlį apačioje aišku, kad tik lietuvis supras, kas čia parašyta. Aišku, tai nėra esminis dalykas, nes dauguma memų kuriami angliškai, nesvarbu, kokios tautybės yra kūrėjas. Visgi, kažin ar visi užsieniečiai suprastų užuominą apie Lietuvos forsus iš Adidas logotipo.
10 pav.
Kad ir kaip memus mėgtume arba neapkęstume, reikia pripažinti, kad tai savitas būdas bendraut, išreikšt savo pasaulėžiūrą ir rasti bendraminčių.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą