Internetiniai memai. Kai kuriem
kyla klausimas „kas per velnias?”, kiti jų žino be galo
daug. Visgi, net jei nesi girdėjęs šio termino, vis tiek esi susidūręs su bent vienu
iš jų. Užtenka „pagooglint”. Interneto memus tiriantis Niujorko
universiteto doktorantas P. Davisonas juos apibūdina, kaip elgesį, kopijuojamą
tarp organizmų. Taigi, jie nėra vien juokingi paveikslėliai. Aišku, tokių ko
gero daugiausia.
Ką pastebėjau juos tyrinėdama?
Pirmiausia, labai gerai atsiskeidžia to paties P. Davisono teiginys, kad memai
padeda nubrėžti ribas tarp socialinių grupių. Tai labai gerai matyti iš pirmų
dviejų memų. Man kaip psichologijos studentei patiko pirmasis. Šis memas
vadinas „Psychology master rat” (1 pav.). Iš esmės tai žiurkė,
kuri švaistosi psichologijos sąvokom į kiekvieną klausimą ar pastebėjimą.
Antrasis memas (2 pav.) apibūdina sunkų būsimų biologų likimą. Abiejų šių memų yra
nemažai variantų (tų pačių paveikslėlių su kitokiais užrašais). Kam tai turėtų
būt juokingiausia? Atsidavusiem
psichologijos ir biologijos studentams.
1 pav. 2 pav.
Ką dar pastebime žvilgtelėjus į
memus? Dauguma jų pašiepia vieną konkrečią savybę, ar socialinę grupę, taip
perduodant savo pastebėjimus apie pasaulį ir žmones.
3 pav. 4 pav.
Trečiame ir ketvirtame paveikslėliuose pavaizduotas memas vadinamas „Paranoid Parrot”. Iš
esmės visi paveikslėliai su šia papūga traukia per dantį vieną savybę – žmonių
gebėjimą paprastoje situacijoje įžvelgti mirtiną pavojų ir perdėtą atsargumą.
Kam tai galėtų būt juokingiausia? Galbūt
tiems, kurie yra susidūrę su tokia situacija patys, ar yra pastebėję tokius
žmones aplink. Ko gero panašiai yra ir su penktu bei šeštu paveikslėliais. Šis personažas vadinasi
„Socially awkward penguin”. Jis tarytum pašiepia bei
kartu išreiškia savotišką socialinių situacijų bijančio žmogaus mąstymą. Taigi, pastebime, kad memais išreiškiamas
požiūris į pasaulį, dalijamasi tokiais pastebėjimais su bendraminčiais.
5 pav. 6 pav.
Kitas memus kuriančius ir juos
mėgstančius skiriantis ar vienijantis faktorius – žinios bei domėjimosi sritis.
Kad suprastum kai kuriuos juokelius, reikia turėti ir tam tikrų žinių. Tai
puikiai atspindi „McKayla is not impressed” memas. Jis
atsirado, kai gimnastė McKayla Maroney, Londono olimpinėse žaidynėse laimėjusi
sidabro medalį, per apdovanojimų ceremoniją nutaisė nepatenkintą veido išraišką (7 pav.),
kuri ir buvo įamžinta. Ši sportininkės grimasa ir frazė „not
impressed” kuriam laikui tapo vos ne bendrinė, išreiškianti skeptišką požiūrį į
kažką (8 ir 9 pav.). Be šios informacijos kartais gali
būti sunku suprasti, ką daugumoje paveikslėlių veikia ši aiškiai „įmontuota”
mergaitė.
7 pav.
8 pav. 9 pav.
Galiausiai,
memo
sukūrimą ir galimybę jį suprasti lemia kultūra, kurioje jis randasi.
Pažvelgus į paveikslėlį apačioje aišku, kad tik lietuvis supras, kas čia
parašyta. Aišku, tai nėra esminis dalykas, nes dauguma memų kuriami
angliškai,
nesvarbu, kokios tautybės yra kūrėjas. Visgi, kažin ar visi užsieniečiai
suprastų užuominą apie Lietuvos forsus iš Adidas logotipo.
10 pav.
Kad ir kaip memus mėgtume arba
neapkęstume, reikia pripažinti, kad tai savitas būdas bendraut, išreikšt savo
pasaulėžiūrą ir rasti bendraminčių.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą