2012 m. spalio 19 d., penktadienis

Gluosnė Norkutė (psichologija, 2 kursas) "Viešojo transporto etnografija"

Viešasis transportas atrodo puikiai visiems pažįstama erdvė, su kuria susiduriame kasdien. Kadangi jis toks įprastas – mes apie jį nebegalvojame. Būtent todėl čia tokia puiki tyrinėjimų vieta.

Čia galioja kelios pagrindinės taisyklės, kurių laikosi dauguma žmonių. Viena svarbiausių – išlaikyti kiek įmanoma didesnę savo asmeninę zoną. Asmeninė zona – tai erdvė aplink asmenį užimanti nuo 60 iki 120 cm, į kurią savo noru žmogus įsileidžia tik draugus ir gerai pažįstamus asmenis. Bet koks kito žmogaus įsiveržimas gali būti laikomas kaip provokacija. Mažesnė erdvė, esanti 60 cm atstumu aplink mus laikoma intymia zona. Nepažįstamojo įsiveržimas į ją gali būti laikomas ypač agresyviu išpuoliu. Tikriausiai todėl keleiviai pirmojoje nuotraukoje atsisėdo kiek įmanoma labiau nutolę vienas nuo kito. Visgi žmonių srautas retai kada leidžia išlaikyti norimą atstumą iki kitų, todėl žmonės išmoksta toleruoti kitus asmenis. Visgi ši tolerancija turi vieną pagrindinę taisyklę – visuotiną įsivaizdavimą, kad aplinkui nieko nėra. Nors žmonės sėdi vienas prie kito antrojoje nuotraukoje – nepastebimos jokios interakcijos. Toks elgesys sumažina žmonių jaučiamą įtampą.





Nors žmonės keliaudami autobusais ir troleibusais stengiasi išlikti nepriklausomi, visgi jie supranta esantys vienos socialinės bendruomenės nariai. Trečiojoje nuotraukoje matoma to apraiška – paliktas šiame troleibuse jau pažymėtas vienkartinis važiavimo bilietėlis. Išlipusiam ir jį palikusiam asmeniui, suprantama, nebereikalingas, tačiau būsimam keleiviui gal sutaupysiantis litą ar net du su puse.


Tolimesniems, detalesniems ir tikslesniems tyrimams reikėtų plėsti nuotraukų kolekciją. Šių nuotraukų komentarai jau rėmėsi ilgesne apibendrinta stebėjimo patirtimi ir susidaryta asmenine nuomone, todėl gali būti šališki. Norint atlikti tikrą vizualinės antropologijos tyrimą nuotraukų kiekis turėtų būti nepalyginamai didesnis.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą